Vooruitzicht: Snelle groei in vrijwillige CO2-markten met stijgende vraag naar hoogwaardige credits

DGB Group N.V. (“DGB”, “de Groep” of ¨het Bedrijf¨) (Euronext: DGB: NL0009169515), een toonaangevende ontwikkelaar van grootschalige CO2-projecten en gericht op ecosysteemherstel, voorziet een voortzetting van de sterke vraag naar hoogwaardige CO2-reductie credits in de snel evoluerende markt voor CO2-compensatie. Naarmate de vraag naar geverifieerde CO2-reductie groeit, verwacht DGB een voortdurende verschuiving naar hoogwaardige CO2-reductie credits op basis van natuurprojecten.

CO2-reductie credits stellen organisaties in staat om hun uitstoot te verminderen door vandaag al compensaties, terwijl ze kosteneffectieve maatregelen nemen om toekomstige uitstoot te verminderen door duurzaamheid in hun bedrijfsmodellen. Met meer dan 130 landen en alle lidstaten van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling ("OESO") die netto nuldoelstellingen tegen 2050 aannemen, zijn koolstofkredieten een essentieel instrument voor bedrijven om hun decarbonisatiedoelen te bereiken.

Vooruitzichten CO2-reductie

In 2021 kende de markt voor vrijwillige CO2-reductie een recordgroei en bereikte een waarde van $2 miljard, een verviervoudiging ten opzichte van 2020. Dit momentum zette zich voort in 2022, met projecties van toonaangevende bedrijven zoals EY, McKinsey en BCG die schatten dat de markt tegen 2030 tussen de $10 miljard en $40 miljard zou kunnen bedragen. Deze groei wordt aangedreven door een toenemend aantal bedrijven dat netto-nuldoelstellingen vaststelt en een groeiende focus op CO2-reductie credits die die de bestaande uitstoot direct verlagen, zoals boomaanplant projecten.

DGB ziet eveneens een positieve vooruitzichten voor markt van CO2-reductie credits, omdat de vraag naar hoogwaardige CO2-reductie toeneemt. De Groep voorziet een aanzienlijke prijsstijging richting 2030 als gevolg van een tekort aan CO2-reductie credits uit boomaanplant projecten.

DGB voorspelt dat het wereldwijd benodigde volume aan CO2-reductie credits tegen 2035 minstens 20 keer zo groot zal zijn, met prijzen die stijgen tot een centrale schatting van $80-$150 per ton in 2035. Het voorspelt een prijsstijging van geverifieerde emissiereductie van 9,5% tot 15,0% per jaar richting 2035 en een prijsstijging van 4,0% tot 6,0% van 2035 tot 2050.

Trends

DGB is een van de snelst groeiende bedrijven op de markt van CO2-reductie credits en herkent de volgende trends in de markten:

• Een verschuiving naar CO2-reductie credits uit boomaanplant projecten tegen 2030: DGB erkent dat zowel natuurbescherming als natuurherstel essentieel zijn om wereldwijde doelstellingen te bereiken, maar stelt dat richting 2030 natuurherstel de portefeuilles van bedrijven zullen domineren, aangetrokken door hun kwaliteit en verifieerbaarheid.
  • Niet-discretionaire uitgaven aan CO2-reductie credits en groeiende vraag: Het toenemende belang van CO2-reductie credits bij het bereiken van netto-nuldoelstellingen leidt tot een toenemende vraag naar CO2-reductie credits uit projecten van natuurherstel, wat mogelijk het aanbod overstijgt.
  • De toenemende invloed van externe organisaties: Organisaties zoals het Science Based Targets-initiatief en het Voluntary Carbon Markets Integrity Initiative zullen naar verwachting markttrends vormgeven en de groei beïnvloeden.
  • De cruciale rol van een betrouwbaar monitoring-, rapportage- en verificatie (MRV) kader: Meer dan 90% van de kopers beschouwt MRV als een belangrijke factor bij aankoopbeslissingen voor CO2-reductie credits, waardoor de gekochte CO2-reductie credits een meetbare en verdedigbare impact hebben.

Hoge kwaliteit CO2-reductie

DGB benadrukt het belang van CO2-reductie credits van hoge kwaliteit. Om effectief te zijn, moeten CO2-reductie credits van hoge kwaliteit en integriteit zijn, wat niet altijd het geval is geweest bij het vroege gebruik van deze credits. DGB erkent dat het geven van vertrouwen aan alle belanghebbenden dat CO2-reductie credits een legitiem onderdeel is van de toolkit voor decarbonisatie verdere verbeteringen in de kwaliteit en integriteit van CO2-reductie credits en bijbehorende waarborgprocessen vereist.

DGB is van mening dat CO2-reductie credits van hoge kwaliteit een essentieel onderdeel zijn van de toolkit voor decarbonisatie, waardoor organisaties onmiddellijke, nuttige maatregelen voor herstel van ecosystemen en natuurbehoud kunnen ondersteunen. Credits spelen een cruciale rol bij het compenseren van moeilijk te verminderen emissies van producten die geen opties hebben voor lage of nul-emissies en maken financiering mogelijk voor de lokale gemeenschap, biodiversiteit en natuurbehoud.

About DGB:

DGB is a project developer of high-quality, large-scale carbon and biodiversity projects accredited by third parties. The Group is focused on nature conservation and helping biodiversity flourish by assisting governments and corporations in achieving net zero. Global megatrends drive the demand for carbon credits and underpin growth opportunities. DGB GROUP NV is a public company traded on the main Dutch stock exchange Euronext Amsterdam under the ticker symbol AEX:DGB and ISIN-code NL0009169515. www.green.earth

This press release does not contain an (invitation to make an) offer to buy or sell or otherwise acquire or subscribe to shares in DGB and is not an advice or recommendation to take or refrain from taking any action. This press release contains statements that could be construed as forward-looking statements, including about the financial position of DGB, the results it achieved and the business(es) it runs. Forward-looking statements are all statements that do not relate to historical facts. These statements are based on information currently available and forecasts and estimates made by DGB’s management. Although DGB believes that these statements are based on reasonable assumptions, it cannot guarantee that the ultimate results will not differ materially from those statements that could be construed as forward-looking statements. Factors that may lead to or contribute to differences in current expectations include, but are not limited to: developments in legislation, technology, tax, regulation, stock market price fluctuations, legal proceedings, regulatory investigations, competitive relationships and general economic conditions. These and other factors, risks and uncertainties that may affect any forward-looking statement or the actual results of DGB are discussed in the annual report. The forward-looking statements in this document speak only as of the date of this document. Subject to any legal obligation, DGB assumes no obligation or responsibility to update the forward-looking statements contained in this document, whether related to new information, future events or otherwise.