DGB Group introduceert plastic- en biodiversiteitscertificaten in projectenpijplijn

DGB Group N.V. ("DGB" of "de Groep") (Euronext: DGB: NL0009169515), een toonaangevend natuurprojectontwikkelaar en ecosysteemherstelbedrijf, breidt haar projectenpijplijn uit door middel van projecten op basis van plastic- en biodiversiteitscertificaten. Deze nieuwe zet laat de inzet van DGB op het gebied van innovatie, duurzaamheid en het diversificeren van inkomstenstromen zien.

Het project voor plasticcertificaten

DGB zal binnenkort een nieuw plasticcertificaatproject ontwikkelen om de plasticvervuiling tegen te gaan en de verantwoordelijkheid voor het klimaat te bevorderen. Dit programma, ontwikkeld en beheerd door DGB, is gericht op het opruimen en recyclen van plastic. Voor elke 1.000 kg plastic die wordt opgeruimd en gerecycled, ontstaat een plasticcertificaat, dat impact heeft op het verminderen van plasticafval in de natuur.

Voor deze pilotfase werkt DGB samen met een lokale projectpartner in Sri Lanka. DGB wil de haalbaarheidsstudies de komende maanden afronden en streeft ernaar het project in het derde kwartaal van 2024 te starten.

Als ontwikkelaar van dit programma stelt DGB investeerders en bedrijven in staat actief deel te nemen aan het verminderen van de mondiale last van plastic afval, waardoor het leven in de zee en kwetsbare ecosystemen worden beschermd.

Het project voor biodiversiteitscertificaten

DGB ontwikkelt ook een project voor biodiversiteitscertificaten, waarmee het behoud en herstel van de biodiversiteit wordt gefinancierd. DGB zal het project actief beheren om de bescherming en het herstel van cruciale habitats te ondersteunen, bedreigde soorten te beschermen en aangetaste ecosystemen te rehabiliteren.

Voor deze pilotfase werkt DGB samen met een lokale projectpartner in Australië. DGB wil de pilotfase en volledige haalbaarheidsstudies in de komende maanden afronden en streeft ernaar het project in het derde kwartaal van 2024 te starten.

Door het ontwikkelen en aanbieden van biodiversiteitscertificaten stelt DGB investeerders en bedrijven in staat om op betekenisvolle wijze bij te dragen aan het vergroten van de biodiversiteit, waardoor de levensomstandigheden van de lokale bevolking en het dierenrijk worden verbeterd.

Diversiteit binnen de portefeuille

Met deze pilots diversificeert DGB haar portefeuille. In 2023 breidde de Groep haar projectenpijplijn voor CO₂-certificaten (carbon units) uit tot 60,1 miljoen CO₂-certificaten in beheer, wat een substantiële groei van +58% op jaarbasis betekent. De introductie van plastic- en biodiversiteitscertificaten vormt een aanvulling op het bestaande portfolio van CO₂-certificaten van DGB, waardoor de positie in de snelgroeiende markt van klimaatcertificaten verder wordt versterkt.

“Onze uitbreiding naar plastic- en biodiversiteitscertificaten is meer dan alleen een strategische zakelijke beslissing; het is een engagement voor onze planeet en toekomstige generaties”, aldus CEO Duijvestijn. “De implementatie van deze pilots weerspiegelt de toewijding van DGB aan het bieden van alomvattende oplossingen voor klimaatuitdagingen. We observeren niet alleen markttrends; we geven actief vorm aan een duurzame toekomst.”

Het reserveren en vooraf kopen van plastic- en biodiversiteitscertificaten in dit vroege stadium is mogelijk voor een zeer beperkt aantal partners en bedrijven; neem voor meer informatie contact op met ons verkoopteam via credits@green.earth.

Lees onze andere artikelen

Laat ons u leren kennen