DGB Group publiceert Q1 2023 update

DGB Group N.V. (“DGB”, “de Groep” of ¨het Bedrijf¨) (Euronext: DGB: NL0009169515), een toonaangevende ontwikkelaar van grootschalige CO2-projecten en gericht op ecosysteemherstel, geeft een update over de prestaties tijdens Q1 2023. De Groep heeft aanzienlijke stappen gezet in het versterken van haar financiële positie en heeft haar projectpijplijn verder ontwikkeld.

DGB is een projectontwikkelaar van grootschalie natuurprojecten voor het genereren van CO2-reductie credits van hoge integriteit, bekend als Verified Emission Reduction Carbon Credits ("CO2-reductie credits"). CO2-reductie credits staan ook wel bekend als CO2-compensatie en elk credit staat gelijk aan één ton geverifieerde emissiereductie. De markt voor CO2-reductie credits breiden zich snel uit en er is een universele consensus van overheden en bedrijven dat de markt moet groeien om aan de wereldwijde netto-nulbehoeften te voldoen.

Projecthoogtepunten

DGB blijft zich inzetten voor samenwerking met overheden en organisaties over de hele wereld bij de ontwikkeling van koolstofkredietprojecten die lokale gemeenschappen ten goede komen en de biodiversiteit behouden. Belangrijke mijlpalen voor Q1 2023 zijn:

• Aanzienlijke vooruitgang in DGB's vlaggenschip grootschalig 44.000 ha. AR CO2-reductie project in Kameroen, momenteel aangemeld bij Verra en onder validatie. Het bedrijf is actief in onderhandeling met potentiële zakelijke kopers om het project uit te breiden.
  • Verdere vooruitgang van DGB's vlaggenschip grootschalig 40.000 ha. AR AR CO2-reductie  in Kenia, eveneens genoteerd bij Verra en in validatie, terwijl er gesprekken worden gevoerd met potentiële zakelijke kopers om het project uit te breiden.
  • Succesvolle creatie en indiening van het Hongera Cookstoves Project Design Document (PDD) bij Gold Standard voor validatie, en opschalen van de productie richting het distributiedoel van 150.000 kooktoestellen;
  • De start van een extra kooktoestellenproject in Kenia, gericht op scholen en andere onderwijsinstellingen;
  • Uitvoering van een Memorandum van Overeenstemming (MOU) met AGRO-MAP en de Republiek Ivoorkust om een haalbaarheidsstudie uit te voeren voor grootschalige bosherstelprojecten.
  • Aanvang van pre-haalbaarheidsstudies voor koolstofkredietprojecten in de Democratische Republiek Congo (DRC), Kazachstan en Mozambique.

DGB heeft nu zeven grootschalige projecten in ontwikkeling en onder beheer. Het operationele team voert haalbaarheidsstudies uit voor nog 10 projecten. Projecten hebben 2 tot 6 jaar financiering nodig voordat ze beginnen met het genereren van koolstofkredieten.

Thomas Donia, directeur van Operations, benadrukt de inzet van de Groep voor grootschalig ecosysteemherstel:

We firmly believe in the commercial basis of nature-based solutions as one of the most effective means to contribute to global ecosystem restoration and decarbonisation whilst providing long-term benefits to all project stakeholders to ensure the projects’ operational permanence.

Financial

Financieel Gedurende 2022 behaalde DGB verkopen van CO2-reductie credits ter waarde van €2,9 miljoen, en de Raad van Bestuur verwacht verdere groei in (forward) CO2-reductie credits voor 2023.

De Groep schat de bruto verkopen van CO2-reductie credits voor het komende decennium tussen €79,8 miljoen en €160,8 miljoen, met een verwachte totale omzet van meer dan €327 miljoen voor de gehele projectpijplijn.

Om projectontwikkeling te financieren, heeft DGB in het eerste kwartaal van 2023 met succes extra kapitaal aangetrokken door de uitgifte van (converteerbare) groene obligaties, waardoor de financiële positie versterkt wordt. Daarnaast verlengde de Groep haar converteerbare schuldfinancieringsovereenkomst met Kennie Capital, wat resulteerde in €0,4 miljoen aan leningnotities die uiterlijk op 1 juli 2023 kunnen worden omgezet in DGB-aandelen.

In het eerste kwartaal toonde het managementteam van DGB hun toewijding aan het groeipotentieel van het bedrijf door hun aandelenbelang te vergroten. Financieel directeur Niels van Houdt benadrukt de solide balans en kaspositie van de Groep.

Vooruitzichten

DGB's financiële vooruitzichten zijn gebaseerd op de huidige projectdocumentatie, projecties voor het genereren van  CO2-reductie credits en markttransacties. In 2023 streeft de Groep ernaar om:

• Haar projectpijplijn verder uit te breiden;
  • Vooruitverkoop van  CO2-reductie credits te verhogen, de Groep verwacht de vooruitverkoop voor minimaal 10 miljoen CO2-reductie credits af te ronden voor een van haar vlaggeschip AR projecten;
  • Het platform voor biodiversiteitskredieten te lanceren en de eerste op maat gemaakte biodiversiteitscredits te verkopen.

Selwyn Duijvestijn, CEO van DGB, sprak optimisme uit voor 2023, wijzend op prestaties in het eerste kwartaal op het gebied van financiële prestaties, projectpijplijn en partnerschappen:

DGB remains dedicated to addressing the demand for voluntary Carbon Credits. We expect increased pricing and a continued shift towards high-quality removal credits from nature-based solutions towards 2030.

De Groep heeft vandaag het driemaandelijkse vooruitzicht bekendgemaakt over de snel evoluerende CO2-markten en prijstrends voor vrijwillige  CO2-reductie credits.

About DGB:

DGB is a project developer of high-quality, large-scale carbon and biodiversity projects accredited by third parties. The Group is focused on nature conservation and helping biodiversity flourish by assisting governments and corporations in achieving net zero. Global megatrends drive the demand for carbon credits and underpin growth opportunities. DGB GROUP NV is a public company traded on the main Dutch stock exchange Euronext Amsterdam under the ticker symbol AEX:DGB and ISIN-code NL0009169515. www.green.earth

This press release does not contain an (invitation to make an) offer to buy or sell or otherwise acquire or subscribe to shares in DGB and is not an advice or recommendation to take or refrain from taking any action. This press release contains statements that could be construed as forward-looking statements, including about the financial position of DGB, the results it achieved and the business(es) it runs. Forward-looking statements are all statements that do not relate to historical facts. These statements are based on information currently available and forecasts and estimates made by DGB’s management. Although DGB believes that these statements are based on reasonable assumptions, it cannot guarantee that the ultimate results will not differ materially from those statements that could be construed as forward-looking statements. Factors that may lead to or contribute to differences in current expectations include, but are not limited to: developments in legislation, technology, tax, regulation, stock market price fluctuations, legal proceedings, regulatory investigations, competitive relationships and general economic conditions. These and other factors, risks and uncertainties that may affect any forward-looking statement or the actual results of DGB are discussed in the annual report. The forward-looking statements in this document speak only as of the date of this document. Subject to any legal obligation, DGB assumes no obligation or responsibility to update the forward-looking statements contained in this document, whether related to new information, future events or otherwise.